donderdag 21 oktober 2010

Miempje maakt(e) limonadesiroop

We hebben een vrij grote (stads)tuin, waarin het onkruid het jaarlijks met gemak wint van de planten die we zelf voor ogen hadden. Elk voorjaar begin ik vol goede moed de boel op te ruimen, in te delen en bij te houden maar helaas... twee weken regen en alle werk is naar de knoppen. En elk jaar opnieuw werkt dat zo demotiverend dat we dan de boel de boel laten.

Een paar planten doen het desondanks goed. Zo was de opbrengst van de druif bij het terras dit jaar enorm: twee volle emmers, 10 kilo druiven! Veilig besloot ik deze tot sap om te zetten. Van DH had ik net voor mijn verjaardag een supercadeau gehad, een Magimix 4200XL keukenmachine inclusief sapcentrifuge dus dat ging helemaal goed komen.

Alleen: hoelang zou dat sap buiten de koelkast te bewaren zijn? Pasteuriseren? Siroop maken misschien?
Ik googlede op 'limonadesiroop maken' en kwam deze tegen.
Na een hele avond druiven ontsapt, het sap door een doek (don't ask, wat een zooi) gezeefd, en daarna het vocht al roerend, met suiker, in de 10liter soeppan (en een handig kookwekkertje annex bakthermometertje van Ikea) tot 80/90 graden opgewarmd te hebben, hadden we uiteindelijk een 10 liter siroop.













Na dit succes hebben we het kleine appelboompje ook enthousiast leeggehaald.Ook deze had de periode van verwaarlozing prima overleefd en leverde aardig wat op. Ook de appels ondergingen de Magimix behandeling, wat nog eens 5 liter appelsap opleverde... Daar kan ik helemaal blij van worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten