vrijdag 22 oktober 2010

Miempje maakt dingen van wol (deel 1)


Deze titel behoeft enige uitleg/inleiding… het wordt vast en zeker een lang verhaal, want als ik eenmaal over mijn liefde voor wol begin ben ik niet gauw te stoppen. Kortom, bij deze: deel 1.

Als kind was ik al gek op handwerken, knutselen, álles wilde ik uitproberen. In de bibliotheek heb ik de boeken in de SISO-categoriën 624-626 vaak geleend. Bij mijn vriendinnetje las ik de Ariadnes van haar moeder. En bij mijn tante kon ik uren achter de naaimachine zitten om poppenkleertjes te maken. Van die kleine projectjes groeide ik in mijn studententijd door naar grotere uitdagingen: voor mijn eerste trui heb ik een foto omgewerkt naar telpatroon en op die manier de Blues Brothers in zwart wit groot op het voorpand ingebreid. Mijn lieve DH heeft de trui veel gedragen en gelukkig heeft de Curse Of The Love Sweater, mij destijds nog onbekend, bij ons niet toegeslagen… 

In de jaren die volgden zakte de productiviteit wat: werk, huishouden, koken, en een paar jaar later de kinderen, namen het over… Maar de kriebel om dingen te maken bleef. Een babyjurkje naaien voor de Oudste, cursus antroposofische popjes maken, babypakje breien voor de Jongste, weer wat later seizoentafelpopjes fröbelen. Dat krijg je, met dochters op een antroposofische kinderopvang. En net toen ik dacht dat het leuk zou zijn weer eens een trui te breien ontdekte ik Knitty.com en Ravelry.

Knitty.com is een online breimagazine dat elk kwartaal leuke, trendy/hippe/moderne (yuk!- wat ik bedoel te zeggen: alles behalve oubollige geitenwollensokken-achtige) breipatronen uitgeeft. En voor degenen die Ravelry niet kennen: dat is een online community voor brei- en haakliefhebbers over de hele wereld. Een mega database gevuld met patronen en allerhande gerelateerde informatie. Zoek je een bepaald patroon in een bepaalde steek voor een bepaald garen? Ga er maar vanuit dat je het daar kunt vinden. Vraag je je af hoe die ene trui er uit zou zien in een ander garen? Klik maar door op de voorbeelden die door de duizenden andere Ravelryleden geplaatst zijn. Los van de praktische info is het een briljante plek om inspiratie op te doen. Echt een walhalla voor breiers. Sinds die zomer van 2005, toen ik de truien voor de meiden breide, heb ik mede dankzij die twee sites heel wat truien, vesten, sokken, sjaals etc. gemaakt.  (zie de Ravelry-widget met mijn recente breiprojectjes in de rechterbalk).

Waar ik als kind blij was met alle restjes garen en stof die ik kon vinden, ben ik tegenwoordig een stuk kritischer.  Rondbreinaalden vind ik veel fijner dan rechte, en aangezien goed gereedschap het halve werk is heb ik geïnvesteerd in een set verwisselbare houten rondbreinaalden. Ik heb ze nog via familie in de VS besteld, tegenwoordig zijn ze ook in Nederland verkrijgbaar. Ik kan ze iedereen aanraden, ze zijn echt super! Verder werk ik  niet graag met acryl (en zo komen we stilletjes aan eindelijk bij de titel van dit verhaal…) Breigaren van 100% wol geeft een zoveel mooier resultaat! En nooit meer zweethandjes, stroeve naalden en knetterend garen, zoals vroeger in de handwerkles met dat lelijke goedkope acryl. Mooi breigaren van wol heeft alleen één nadeel: sodeju, wat kan dat duur zijn. Zeker als je dan ook nog voor duurzaam/biologisch/diervriendelijk gaat. En aangezien ik altijd graag op zoek ga naar goedkopere alternatieven ging ik Marktplaats op en kocht een spinnenwiel.

Mijn 1e spinnenwiel kocht ik in Apeldoorn en had het geluk daarmee iemand te ontmoeten die heel veel verstand heeft van spinnen, wol, en bovendien ook nog eens cursussen geeft. Zij heeft mij de basis van het spinnen geleerd. Mijn 1e wiel ruilde ik al gauw in tegen een tweedehands Louet S10 (ja, dat typische 70er jaren ding) voor het grovere werk en een hele fijne Louet Victoria S95 (instelbaar, inklapbaar, mooi klein licht en werkt super) om dun garen op te maken.

Nu kon ik helemaal los: verschillende soorten wol uitproberen (want de ene soort is de andere niet hoor… je hebt stug en fijn, veel krul/krimp of weinig, you name it) ging zelf aan de slag met verschillende verfsoorten, verschillende diktes garen en breide er intussen lekker mee verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten