donderdag 28 oktober 2010

Miempje maakt patronen



‘Ensaid. Iets voor jou?’ smste DH mij laatst. Ik had geen idee waar hij het over had, dus googlede ik even en kwam op de site terecht van de ENSAID modevakschool. Modevakschool???
…DH weet dat ik al enige tijd zoekende ben, zoals dat heet. Dat proces ging helemaal vanzelf:
je wordt 40 (veer-tig).
Het doet je niet persé heel veel, hoor, ben je gek.
Hoezo midlifecrisis, dat is nergens voor nodig.
Maar toch, 40…
Waar dacht ik toen ik, pak-‘m-beet, 20 was dat ik op mijn 40e zou zijn?
Wat wilde ik worden als ik later groot was?
Ik heb een leuke baan, daar niet van: dicht bij huis, goed betaald, niks mis mee.
Maar geen idee of ik dit over 10 jaar nog zou willen doen… en zo niet, zou ik nu toch eens moeten beginnen te bedenken wat ik dan anders zou willen... een studie? Geen tijd voor, bovendien, wàt dan?

Op dat punt aanbeland, en daar al enige maanden in een kringetje ronddraaiend, kreeg ik dus die sms (DH had er een collega over gehoord en dacht gelijk aan mij, vertelde hij me later). 
En vond die website.En langzaam aan begon het te dagen: verdomd, ik bedoel potdorie, dit zou het zomaar eens kunnen zijn!?!?

Ensaid dus. Een modevakschool, opgericht in 1912. Het logo is er nog naar, de bij de opleiding behorende boekjes ook. Het oogt wat gedateerd, ouderwets. Maar op de een of andere manier daardoor wel juist goed. Gedegen. Niet voor de ‘snelle kick’ gaan maar een VAK leren. De techniek van patroontekenen en (goed) naaien beheersen. Tijd steken in het leren van nieuwe dingen, technieken, zaken die niet volgend jaar weer ingehaald zijn (zoals in de automatisering…).
De opleiding is opgebouwd in modulen waar je examens voor kunt afleggen. Je bouwt je kennis en kunde op die manier gefaseerd op en kunt het schoppen tot coupeuse, of uiteindelijk lerares op het vakgebied.
Kortom, een mogelijkheid om serieus creatief iets nuttigs doen op een manier die hobby, misschien, ooit, ontstijgt… wie weet?

De rest van de middag surfte ik op het internet en vond een hoop informatie. En ja, het voelde GOED.

Lang verhaal kort: gisteravond had ik mijn 1e les voor de eerste module, Modinette, bij Ensaid-lerares Ina van ’t Klooster in Leusden. 
En nu tekent Miempje dus, variaties op de eerste basispatronen uit het Modinette-boek...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten