zaterdag 26 maart 2011

Miempje maakt verse pasta

In een Eureka-moment bedacht ik, afgelopen week, wat we met al die eieren kunnen doen: ze verwerken tot verse pasta! Dus moest er een pastamachine komen. Het ultieme 'wat-hebben-we-nog-niet-maar-mag-eigenlijk-absoluut-niet-ontbreken-in-onze-keukenkastjes'-gadget. Na wat gesurf (uiteraard) besloot ik dat het een Imperia machine moest worden, verkrijgbaar (en gekocht) bij de mooie kookwinkel Oldenhof hier in de stad.

Gisteren heb ik deeg gemaakt in de Magimix, het zelf nog wat nagekneed, en daarna met de meiden door de machine gehaald. Het eindresultaat was tagliatelle. Lekker, maar een tikkie te veel 'al dente' vond DH.
Dus vandaag met DH een tweede poging gewaagd.
Het nakneden was me nog wat tegengevallen (want: ZWAAR!) dus ik wilde het deze keer in de broodbakker proberen... ging best goed, met het pizzadeeg-programma. Maar ook deze machine had het er moeilijk mee, het is supertaai en zwaar deeg, en nakneden was wederom nodig. Gelukkig had ik deze keer DH's hulp...

Officieel is het recept simpel: 100 gram bloem op 1 groot ei. Definieer groot... volgens het boek dat ik erbij kocht is dat 60 gram. Nu kook ik toch al behoorlijk wat jaartjes maar ik ga op zo'n moment aan alles twijfelen... is dat inclusief of exclusief schaal???  Beide keren heb ik een extra ei door de 400 gram moeten draaien om het nog enigszins kneedbaar te krijgen...
Maar, beide keren liet het deeg zich na 30 minuten rusten zich prima draaien en snijden.

Ik had vandaag nog een foto willen maken van het eindresultaat maar toen het eenmaal op tafel stond was ik dat een beetje vergeten... de spaghetti met pesto was in elk geval geweldig!!!

Jup, een goede investering, deze pastamachine. Ik ga het recept nog wat finetunen (van begin af extra ei, italiaans durumtarwe meel, nog eens in de Magimix maar dan met het mes i.p.v. de deeghaak...) ...maar voor nu zijn de eieren op!!!

1 opmerking: