dinsdag 15 maart 2011

Miempje maakt de tuin op orde

Twee weken geleden brak ineens op zondag de zon door en werd het heel fijn weer.
Onze tuin ligt heel beschut op het zuiden en is altijd een stuk milder dan 'gewoon op straat', dus ik heb meteen het bankje schoongemaakt en met een kop thee lekker in de zon gezeten. Terwijl de kipjes bij mijn voeten scharrelden en om stukjes van mijn boterham bedelden nam ik in gedachten de dingen door die er moesten gebeuren. Zoals elk jaar rond deze tijd begint het dan nl. weer helemaal te kriebelen: naar buiten, zaaien, tuinieren!
De afgelopen twee weken hebben we al een hoop getackeld, in vergelijking met voorgaande jaren is er nl. geeneens zoveel nodig om de boel toonbaar te krijgen... 

Het terras is door DH met de hogedrukspuit schoongespoten en ziet er, ontdaan van groen en grauw, weer fris uit. De muren zijn meteen meegespoten en de klimplanten gesnoeid, zodat de muren ivoorwit geverfd kunnen worden (de rest van het huis hebben we afgelopen jaar laten doen). De blauwe-regen-muur is bijna af nu (ben al een stuk verder dan op de foto hoor...), en dat is de ergste: een slecht gemetselde muur vol diepe voegen en klodders cement, waarschijnlijk ooit opgetrokken door voormalige bewoners van ons huis en dat van de buren, die op voet van oorlog stonden en elkaar niet meer wilden zien!?!?! Het stuk dat voorzien is van nieuwe verf voorspelt grote vooruitgang, als alles af is ziet ons terras er vast weer piekfijn (en hopelijk met een zweempje mediterrane sfeer) uit.

Verder hebben we de tuin haan-proof gemaakt. In ons blokje zijn er drie huizen waar kippen worden gehouden, en alle kips scharrelden (tot voor kort...) gezellig samen door alle achtertuinen. Dat ik af en toe in plaats van drie wel ACHT kippen voerde nam ik voor lief. Maar nu blijkt een van de kuikens van een van de adressen inmiddels opgegroeid te zijn tot een mooi haantje. En wij willen geen bevruchte eieren... Gekukel in de vroege uurtjes stoort mij niet, gezellig juist, maar ik zit er niet op te wachten dat een vreemde haan ongevraagd op onze kippen gaat zitten.
Aangezien onze buurman, toen wij aan de kippen begonnen, aangaf een fervent anti-hanenman te zijn namen wij veilig aan dat dit kuiken z.s.m. naar de kinderboerderij zou verhuizen.Maar helaas. De eigenaars (buurman's buren aan de andere kant) zijn laconiek, als ik geen bevruchte eieren wil moet ik mijn kippen maar opsluiten. Beetje omgedraaide wereld vind ik dat, dat ik mijn beesten maar moet opsluiten omdat ze hun haan niet uit mijn tuin willen houden? Misschien moet het me niet verbazen, echt iets van deze tijd wel: eigen vrijheid eerst, ook als het ten koste gaat van anderen...
Dus, om een lang verhaal kort te maken, hebben we ons mooie kastanjehouten schapenhek nu - helaas! - voorzien van lelijk groen kippengaas. Onze kipjes zal het jeuken, ze hebben nog altijd onze tuin (van ruim 150 m2) ter beschikking... en gezelschap genoeg, want binnenkort komen er weer twee nieuwe bij...

Het komende weekend wil ik het kasje schoonmaken en er spinazie, radijs en sla zaaien. En binnenkort ook maar weer eens naar de tuinwarenhuizen om lavendel, kruiden en andere zaken in te slaan.Heerlijk, het tuinseizoen is weer begonnen!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten