dinsdag 24 maart 2015

Miempje maakt verse tomatensaus. Of is het toch soep?

In een poging te consuminderen ben ik de laatste weken bezig geweest met een kritisch vergelijkend boodschappenonderzoek.
Zoals ook uit ander onderzoek blijkt, kom ik er op uit dat je voor merkartikelen beter Appie kunt vermijden. Bij de Dirk zijn deze 10 cent goedkoper per product dan Appie, I kid you not. Ok, laat het bij goedkope producten 5 cent zijn. Dus tegenwoordig wordt weer 1x per week het wagentje gevuld bij Dirk.
Dat is wel los van reclames natuurlijk. En ga je kijken naar verse waar, en de basic producten, dan wil het nog wel eens handig zijn om te vergelijken: soms is Appie dan weer goedkoper, zelfs, dan Aldi... En die basic dingen zijn vaak echt niet slechter (of viezer ;-) dan de A-merken, moet zelfs het kritische gezin van Miempje toegeven.

Waar ik echt een beetje van achterover viel was de prijs van diepvriesfruit in vergelijking tot vers fruit. Voorheen had ik geen toepassing voor diepvriesfruit, dus dat kochten we niet. Sinds we aan de smoothies zijn gaan er echter heel wat ananasstukjes, bessen, aardbeien e.d. doorheen in huize Miemp. Voorheen kochten we die vers, vaak met de befaamde 35% sticker bij Appie. Diepvries blijkt echter veel voordeliger, en dan heb ik het over verschillen tot een euro of 6 (!) per kilo... Bovendien heb je als bijkomend voordeel dat je altijd een leuk voorraadje in je diepvrieslade hebt om te variëren.

...Samengevat is het gewoon heel slim te weten wat de dingen die je vaak koopt in de diverse winkels kosten, je kan er echt euries mee besparen.

In het kader van dat consuminderen ben ik nl. tegenwoordig ook meer aan het invriezen. Zowel aanbiedingen (brood, vegetarische burgers e.d., pizza), als de kliekjes die overblijven als je een grotere portie kookt.
Ook verse groenten in de aanbieding worden verwerkt en ingevroren.
Bij voorkeur biologische groenten, welteverstaan. Als je wilt consuminderen en op je uitgaven let, tikken de kosten voor bio-groente echter wel aan... We krijgen sowieso elke week een groentemandje van BeterBio. Bij supermarkt aanbiedingen wil ik toch ook wel eens voor niet-biologisch bezwijken... Want niet alle groenten zijn even gif-gevoelig:
En hoe leuk is dat, grote hoeveelheden groente verwerken! Soms lijkt koken net op spelen, heb ik gemerkt.

Zo waren laatst de tomaten in de aanbieding bij de Dirk, toen heb ik ff een paar kilo ingeslagen.
De ene helft heb ik in stukken gesneden op een bakplaat gelegd, met een paprika, rode ui en wat knoflook erbij, olijfolie en kruiden erover, en een uur in de oven gebakken op 160 graden. Tot slot het hele spul in een grote pan gedropt en met de staafmixer gepureerd tot een heel lekker soepje.
Tenminste, dat vond ik.
Jongste en Oudste waren helaas minder gecharmeerd van het verse tomatensoepje, ondanks de roomkaas die ik er bij hen nog doorheen had geroerd... die velletjes, he. Veel te hard, en dus 'vies'.
Dus de liter soep die ik nu nog in de vriezer heb staan kan ik waarschijnlijk in mijn eentje eten.

Toen ik vanmiddag met de tweede batch aan de gang ging heb ik het daarom anders aangepakt.
Op advies van Janneke Vreugdenhil (die het op haar beurt van Marcella Hazan had geleend) heb ik de tomaten met ui, kruiden en olie deze keer gelijk in de grote soeppan gemikt. De tomaten koken in hun eigen sap tot saus, zo gaaf om te zien. Je begint met een pan vol stukken verse tomaat:
Na tien minuutjes ziet het er al zo uit, helemaal vanzelf:
Na drie kwartier kwam de grote velletjes-pitjes-verdwijn truc. Met neme een Magimix keukenmachine met een sapcentrifuge. De prut uit de pan gaat in de draaiende Magimix, en hey presto, gladde saus komt er weer uit. Pitjes en velletjes worden netjes opgevangen in de zeef en kunnen naar de compostbak...
Hoewel de saus nu heel mooi glad was, deed het mij kwa dikte en smaak nog wel erg aan soep denken, en dat was niet de bedoeling. Terug in de pan dus, met kruiden en peper (en een cheat in de vorm van bouillonblokje en blikje tomatenpuree...) en nog ff een kwartiertje om verder in te laten koken. Daarna had ik van 2 kilo tomaat en een middagje spelen in de keuken een kleine 3 liter tomatensaus...
Leuk hoor!!!
Morgen komt het nieuwe mandje van BeterBio, met daarin postelein. Die gaat dan in combinatie met deze tomatensaus in een lasagne, vergelijkbaar met deze... ben benieuwd!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten