zondag 12 januari 2014

Miempje maakt een goede start

De winterslaap kickte een paar maanden geleden, alweer vroeg, in voor Miempje…
Als de dagen korter worden en het buiten kil, koud en donker is ben ik niet op mijn best. Mijn energiepeil dropt en ik verkeer in staat van halfslaap… wachtend op de lente. En heb weinig blog-inspiratie.
Gelukkig zijn er tekenen dat het weer de goede kant uit gaat nu: met elk zonnestraaltje ben ik een beetje méér blij! Ik krijg weer zin om dingen op te pakken.
Zo heb ik mijn goede-voornemens-lijstje afgestoft (tja, het is er wel de tijd van het jaar voor)…

Een van de punten op de lijst is om elke dag 2x2 (=2 ons groente, 2 stuks fruit) te scoren. Eigenlijk is het te zot voor woorden dat dit ons - vegetariërs nota bene! - niet lukt. Twee stuks fruit is nog wel te doen, maar 2 ons groente is echt een enorme hoeveelheid. Zeker als de avondmaaltijd de enige is waarbij groente op tafel komt…
Daarnaast eten we veel te veel kaas. Wel lekker, maar niet echt gezond en zéker weten niet diervriendelijk of milieuvriendelijk. Want voor kaas heb je melk nodig, en die groeit niet aan plantjes maar komt nog steeds vooral uit de ‘intensieve veelhouderij’ a.k.a. uit fabrieken vol koeien.
Dus, tijd om verandering te brengen in ons eetpatroon.

...Misschien heb je wel al gehoord van de Meat Free Monday? Onder het motto: 1 dag per week kan een wereld van verschil maken is in 2009 deze campagne van start gegaan. Zelfs dat ene dagje vlees minder per week scheelt zo ontzettend veel voor het milieu en voor dierenwelzijn…
Wij eten al jaren 7 dagen per week vlees- en vis-loos.
Dussss nu had ik bedacht, aan mijn goede voornemen denkend, dat ik dit voor ons gezin kan vertalen naar 1 dag per week 100% plantaardig!
Om dit voor elkaar te boksen heb ik, om te beginnen, een fruitpluspakket abonnement genomen bij (met geweldige timing per 9-1-14 in Amersfoort gestarte) BeterBio.
Helemaal geweldig: ze bezorgen gratis thuis (of zoals in mijn geval op mijn werk)! Daarmee zijn we verzekerd van een wekelijkse, gevarieerde voorraad biologische groente en fruit.

Om deze aanvoer te kunnen bijhouden/verwerken heb ik mijn (toch al mooie) kookboekencollectie aangevuld met het Meat Free Monday Kookboek. Heeeeeeeel mooi boek, dat! Aparte recepten, goede ingrediënten, en seizoensgewijs opgezet. Vooral dat laatste is fijn, zeker als je met zo’n bio-groenteabonnement vol seizoensgroente werkt.
Daarbij heb ik daarnaast mijzelf nog een Domo DO436BL blender cadeau gedaan.Natuurlijk heb ik al mijn stoere Magimix voor het raspen van rauwkostslaatjes, en ook kan deze sappen persen, centrifugeren en blenden. Magimix is een krachtpatser voor grote klussen, kannen vol gezond lekkers klaarmaken kan hij als de beste. Maar voor de dagelijkse smoothie-voor-op-het-werk is deze Domo super: je vult de beker met de ingrediënten voor 1 smoothie, dop er op, blenden; dop vervangen door drinkdop en de smoothie is klaar voor transport (en gebruik).
...Tenminste, dat is wat de jubelende recensies mij beloven. Ik heb hem besteld en ga hem zo gauw hij arriveert testen!! :-)
...Dat MOET toch gaan lukken nu??? Over een poosje zal ik verslag uit brengen...:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten